Toegankelijk als uitgangspunt in het beleid van iedere afdeling van het Rijksmuseum
Sinds 2016 werkt het Rijksmuseum stapsgewijs en structureel aan een divers en inclusief museum. Ze willen een museum worden waar iedereen zich welkom voelt en zich gerepresenteerd ziet. Het Rijksmuseum heeft naast medewerkers ook te maken met bezoekers, waar een diversiteit, inclusie en toegankelijkheidsbeleid commercieel gezien ook erg relevant kan zijn. Voor bezoekers die in potentie sneller overprikkeld kunnen raken door bijvoorbeeld autisme, niet-aangeboren hersenletsel, tinnitus, burn-out of ziekte. Daarom organiseren zij prikkelarme avondopenstellingen. Ook hebben ze al hun personeel 10 basisgebaren aangeleerd om toch te kunnen communiceren met slechthorende bezoekers.
​
Hun visie op gebied van toegankelijkheid is dan ook: Iedereen kan op een gelijkwaardige en zelfstandige manier het Rijksmuseum bezoeken en er werken.
​
Interessant is hoe het beleid rondom inclusie en toegankelijkheid de afgelopen jaren vorm heeft gekregen. Cathelijne Denekamp is manager accessibility & inclusie bij het Rijksmuseum. Zij begon 8 jaar geleden bij de afdeling educatie, waar ze startte met programmering, zoals rondleidingen voor mensen met dementie en slechtziendheid/blindheid.
​
Vandaag de dag is toegankelijkheid een staffunctie, net onder directie. Dit heeft de implementatie aanzienlijk versneld. Ze is 80% van haar tijd bezig met het vergroten van awareness. "Ik schreef in het begin zelf alle richtlijnen, maar dat werkte niet. Nu wordt het beleid bepaald door de afdelingen van het Rijksmuseum zelf.
​
Een belangrijke statement over toegankelijkheid. Het is een uitgangspunt geworden voor beleid in plaats van een speerpunt. Dit verandert alles.
​
Bekijk onderstaande video voor een impressie. Vanaf 08:00 wordt een mooie visual getoond waarin per afdeling een activiteit staat op gebied van toegankelijkheid gekoppeld aan effecten die bijdragen aan een gezamenlijke impact claim.​​

